Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2014 08:16 - ТРИ ДЕСЕТИЛЕТИЯ ОТ 1984 - Най-голямата година за хеви метъла, Част втора
Автор: srednogorsky Категория: Музика   
Прочетен: 5280 Коментари: 7 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

В тази втора част на обзорната статия за метълската 1984 година, ще се запознаем с американските групи, издали големи албуми тогава, както и накратко със спийд и траш метъла, стъпили здраво на сцената точно в този период.

Американската музикална сцена - като разнообразие, и като възможности, и като пазар, е най-голямата в света, недостижима и до днес. Тя обаче си има своите особености. Американците, като простички хора, обичат шаренкото. За да допадне на масовия им вкус, едно музикално шоу трябва да лъщи. Тези техни желания в рамките на рок измерението, бяха щедро удовлетворени през осемдесетте години в лицето на немислимо голям брой банди, обличайки се така, сякаш са взели халатите на бащите си, гримовете на майките си и накитите на сестрите си. Изначалния абсурд на този имидж се задълбочаваше от два факта: Така пременените като травестити групари се държаха като мачовци и с устрема на квартални хулигани правеха простотия след простотия, за да вдигнат популярноста си, изпълвайки със съдържание американското разбиране за "рок звезда". И жените много си падаха по тях в ония времена, по причина...ами питайте жените.

image

Цялата тази вълна в американската твърда музика беше толкова многолюдна, пъстра, вътрешно и външно противоречива, че не може да се сложи под общ знаменател. Наричаха го Glam Metal, Hair Metal, Hard Rock, Heavy Metal, или дори просто рокенрол. За себе си наричам този стил американско хард/хеви. Като цяло музиката бе осезаемо по-мека и хитово ориентирана от европейския си еквивалент, със съответните изключения от това правило. Тази вълна от групи беше и най-комерсиално успешната в целия твърд жанр.

Чисто музикално в цялата тази сбирщина се криеше и много талант - нямаше как да е другояче, дори само заради огромния брой групи, свирещи в тази насока. През 1984г. и в Америка излязоха много на брой записи с изключителна стойност.

image

За начало ще спомена албума на VAN HALEN с особено оригиналното заглавие "1984". По ред причини тази група с невероятни музиканти, не доби особена популярност в България, но в Щатите тогава те са безспорната рокгрупа номер 1. Албумът им в още по-голяма степен повтаря алхимията на предишните им произведения - леко налудничава смесица от шлагерни рок хитове, клавирни, граничещи с попмузиката парчета и дивашки, много оригинални метални рифове - всичко това гарнирано с нервните китарни сола на гения Еди Ван Хален. На пръв поглед противоречив до скъсване, всъщност 1984 е изключително стилен и хомогенен във своята вътрешна логика и подредба на песните. Последният албум за оригиналния състав на VAN HALEN, и най-добрият им въобще. С него излъчиха световни мегахитове като Jump, Panama, Hot for Teacher и невероятното поп парче I"ll Wait.

image

**************************************************


image

От Лос Анджелис глем групата RATT издаде дългосвирещия си дебют Out of the Celler. Той ги превърна в световни звезди. Нагримирани и натокани като грозни мацки, опитващи се да забършат нещо в пиянския полумрак на нощен клуб, RATT се оказват чудесни музиканти и композитори. Като се вслушате в спокойния хеви метъл на албума, ще откриете тонове талант и добри идеи. Макар и с обичайните за стила жизнерадостни текстове, самото звучене на песните е някак дълбоко и меланхолично. Странно противоречие, но точно в този албум го има. Парчета като хитовете Round and Round, Back for More, великолепните Lack of Communication и Scene of the Crime са метъл от висока класа. Освен всичко RATT показват и рядко срещана за нова група зрялост на аранжиментите. В следващите години под влиянието на лоши съветници допуснаха омекотяване на звука и по-уж хитови композиции, което им изигра лоша шега, защото качеството на музиката им вече отстъпваше и съответно и те отстъпиха от водещите групи в тази вълна. Out of the Celler обаче е пример колко стойностно като музика може да звучи албум, издаден от уж сладникава глем група.

image

****************************************************


image

Друг, още по-голям дебют по тези географски райони, направиха W.A.S.P. със своя изключителен едноименен албум, по-известен като I Wanna be Some Body. Музиката е като цяло доста по-твърда от останалите подобни групи, но с хитови припеви, без слаба песен. Над всичките тези качества, се откроява едно - личността на създателя, шефа и идеолога на W.A.S.P - могъщия Блеки Лоулес. Със собствена философия и виждания, като вокал изпъкваше дори в богатото на индивидуалност в тази насока осмо десетилетие на миналия век. Дрезгавия му мощен глас сякаш смазваше и огъваше песните в албума, но за добро. В своя колоритен музикален стил групата създаде песни като легендарните I Wanna be Some Body, L.O.V.E. Machine, Hellion, On Your Knees. W.A.S.P също ползваха грим и фризури, но при тях ефектът беше търсено зловещ и брутален. Шоуто им включваше безобидни неща като дискове от банциг, моторни резачки, кървища. А самият Блеки изглежда доста страховит и без помощни инструменти. Неговият и на W.A.S.P път преживяха доста превратности, но дебюта им си остана най-силната им музикална творба.

image


**************************************************

image

Вече направилите име TWISTED SISTER, издадоха Stay Hungry. Освен, че е най-добрия албум на групата, проверката на времето показа, че е един от най-добрите метъл албуми въобще. Подобно на Блеки Лоулес в W.A.S.P и тук има изявен лидер - чудесния певец  Дий Снайдър, който освен това е сред най-колоритните и интелигентни хора, занимавали се с метъл. Имиджа на TWISTED SISTER пак включваше цапотене по лицата и парцаливи одежди, но леко в пародиен план. Музикантите изглеждаха като свирепи квартални отрепки, напили се, омазали се с грима на жените си и тръгнали да плашат съседските деца. Stay Hungry роди два от най-известните метъл химни на всички времена - We"re Not Gonna Take It и I Wanna Rock. Забавните, пропити с просташки хумор, но и с детска наивност клипове към тези парчета, създадоха на TWISTED SISTER легендарен статус, продължаващ и до днес, на забавни, но размирни типове, които е по-добре да не ти влизат в къщата. Освен тези весели, възпяващи тийнейджърския бунт срещу нормите суперхитове, в албума имаше ред великолепни и агресивни, чисти хеви метъл песни. Stay Hungry, Burn in Hell, великолепната балада The Price, култовото S.M.F. са само част от парчетата, образец за метъл от висша класа. Преживели своя разпад и реюниън, сега TWISTED SISTER са активно концертираща група, един от най-големите символи на твърдата музика и до наши дни.

image

Всяко действие си има противодействие. В противовес на подема на преобладаващо лековатите и хитови групи в Щатите, нейде около залива на Сан Франциско, както и в пълните с имигранти квартали на Ню Йорк и Джърси, се надигаше тъмна буря със смазващо всичко по пътя си торнадо от здрави децибели. Навъсени младежи, недоволни от комерсиалната американска рок сцена, вдъхновявани от класическите европейски метъл образци и групи като грохотните VENOM, извършиха последната засега истинска метъл революция в музиката.

Трашът експлодира през предната 1983г. с дебютни албуми на групи като EXCITER и легендите SLAYER. Но над всички тогава изпъкват METALLICA. Всеки техен запис до 1991г. е епоха. За кой да е от албумите им дотогава могат да се пишат книги, дълги анализи, учебници по правене на гениално композирани, новаторски по аранжимент, и смазващи като звук песни. И се пишат. Основна заслуга на METALLICA не е чистото и неоспоримо свръхкачество на музиката им до Черният албум включително, а огромното влияние оказано от тях върху целия метъл, влияние с фундаментални измерения.



Ride the Lightning
от 1984г. не просто повтаря музиката на дебюта, дори доразвива е неправилно понятие. METALLICA направо стъпват на ново стъпало, показват нов звук, нов аранжимент, ново, по-богато на идеи и високо качество на музиката. И сега като човек си пусне албума, може да чуе някои от най- добрите и смазващи като звук рифове в музикалната история. Всички песни в Ride the Lightning са митология. Какво може да се добави за заглавия като Fight Fire with Fire, For Whom the Bell Tolls или Creeping Death?

image

**************************************************

image

В началото на 1984г. друга велика траш група издава първия си албум - нюйоркчаните ANTHRAX. Всъщност понятието "траш" (Thrash) се появява за пръв път във връзка с песента Metal Thrashing Mad, записана именно в този албум. По това време METALLICA се водят спийд, което понятие по-късно се размива в по-общото траш метъл. За мен те са два близко свързани, но не и идентични стилове. Това омешване поражда интересната особеност, че три от групите в "Голямата траш четворка", всъщност свирят по-скоро спийд метъл. Единствената образцова траш група сред тях са , разбира се, SLAYER.

Албумът на чешита Скот Ян и компания от 1984г. , се казва Fistful of Metal и представлява великолепен здрав продукт, може би не от класата на Ride the Lightning на METALLICA, но бъкащ от енергия и талант. Вокалистът Нийл Търбин пее страхотно, а песни като Deathrider и споменатата вече Metal Thrashing Mad освен качество носят и загатване за още по-голям потенциал, който се развива по-късно.

image

**************************************************

image

Ще спомена и други американци - METAL CHURCH, които не успяха да станат водеща група, но спечелиха всеобщи симпатии с едноименния си албум -шедьовър по това време. В стил спийд метъл, записите са чудесна сплав от здрави резачки (Metal Church, Merciless Onslaught, (My Favorite) Nightmare) и мелодични моменти, като епичната полубалада Gods of Wrath. Вокалистът - покойния вече Дейв Уейн е един от най-уникалните гласове в историята на метъла.

image

След като пообиколихме Щатите, да се върнем на Стария континент за съвсем кратък преглед на екстремната сцена там.

image

В Англия VENOM вадят праведния като заглавие и традиционно шумен като музика At War with Satan с чудовищната 20 минутна едноименна песен или, по-добре казано, песнище. Албумът не е най-силният на VENOM, но е интересен с това, че е последен с групата на адския трон на най-здравата музика. По-късно симпатичните изроди от Нюкасъл са изместени и надминати по слава и здравина на звука от своите ученици - новите гладни, агресивни и нахъсани траш банди. VENOM минават на втори план, но демоничната им сянка е надвиснала и досега над всички екстремни форми на музиката.

image

**************************************************

image

Мирната, неутрална Швейцария дава на света звуково оръжие за масово унищожение, характеризиращо се с отвратителен саунд, примитивна музика и ужасен вокал. Става дума за умопомрачителните CELTIC FROST (наследници на още по-примитивните HELL HAMMER) с макси сингъла Morbid Tales. На пръв поглед посредствената, елементарна и груба музика, оказва непропорционално голямо за чисто музикалните си качества влияние върху цели поколения групи, особено в дет и блек метъла.

image

Закъснялата с няколко години метална революция в Германия, започва да дава реални плодове именно пре 1984 година. Там сцената ври и кипи от младоци, пълни с идеи, както и с воля и желание да се докажат. Особено голям е броят на немските спийд метъл групи. Повечето от тях се попиляха след някой друг албум, но немалко от тях оставиха следа в историята на твърдата музика.

image

Днешните легенди HELLOWEEN правеха първите си стъпки. GRAVE DIGGER, STEELER, ATLAIN, LIVING DEATH, не мога да изреждам всичките, издадоха първите си албуми. Същото сториха и небеизвестните RUNNING WILD с дебюта си Gates to Purgatory.

image

Прословутата "Голяма траш тройка" на Германия в лицето на KREATOR, SODOM и DESTRUCTION, също бяха вече на сцена,кой под сегашното си име кой - не. Правеха концерти, записваха демота, а DESTRUCTION дори издадоха официалния си макси сингъл Sentence of Death, показвайки каква здрава касапница ни чака в германския траш в близкото тогава бъдеще, сега далечно минало.

image

Бих могъл да понапиша още по темата, но ако досега не съм ви убедил каква година за твърдата музика беше 1984 година, няма и да мога оттук нататък.

Бях съвременник в съзнателни години на излизането на изброените албуми. Ако направя нелепо гастрономическо сравнение - 1984 година е най-богатата и вкусна музикална трапеза, на която съм бил. Тогава си мислехме, че това пиршество ще продължи вечно. Е, не стана, даже за известно време минахме на хляб и сол. Но много от нас оцеляха като фенове. Музиката ни също оцеля, въпреки всичко. Най-важното е точно това!

image









 











Гласувай:
2



1. ramone - Браво, човече!
15.01.2014 09:58
Личи си, че е писано от истински фен!
Ясно е, че такива ревюта са малко или много субективни и винаги ще се намери някой досадник да каже "А, защо ги няма..."
Та...
...а, защо ги няма :) Мотли Крю, която според мен е абсолютно незаобиколима група в американския метъл и бяха много слушани и у нас.
За разлика от Аеросмит, които се сдобиха с популярност в Бг, чак в края на осемдесетте.
А, за предния пост имам сериозна забележка - Accept и Balls to the wall !!!
Поздрави
цитирай
2. zabylgarite - .....
15.01.2014 11:36
Колко неща си припомних докато четях.
Групи като Ratt,Еxciter са непознати освен за истинските търсачи на още и още качествен рок. Имах и техни записи на касети,някой път пак ги намирам в нета и ги слушам.
През 80-те не слушах траш. За Металика научих в казармата през 1985. Пишехме си със съученика,с когото най-много слушахме заедно музика. И помня,че го бях питал в писмо(защото той си служи във Варна и всяка седмица излизаше по 2 пъти в отпуска-а аз в Ямбол в танковия полк и Варна и цивилизацията я видях 1 път за 27 месеца)
Питах го появи ли се поне една група да сравняваме с Мейдън и Джудас и той ми писа за Металика.
Чух ги едва след казармата 1986 лятото. И не бих казал твърдо,че е траш. Има от всичко при Металика.
Еxciter имах албума 1986.

WASP 1989 и 1992 са върховете за мен в творчеството им. Голяма класа.

Хелоин разбиха тогава 1987 година със "...7 те ключа..."И на следващата година другия албум. После постепенно спрях да ги слушам. Появиха се Гамарей. После след още време Grapow направи Мастърплан - 2003 излезе първия албум и ми станаха любими

Ревюто ти разбира се- е много добро. Не са много хората мисля,които биха положили такъв труд за да напишат всичко това. Но аз знам,че си заслужава!!!!
Ще си припомня още някои групи от споменатите.

Сещам се за КИС,на периоди слушах много и тях. Имаха един велик концерт от 70-те. Имахме го с приятелите на аудиокасета. Пол Стенли има 2 солови албума 1978 и 2006. Също доста ми бяха харесали.
цитирай
3. srednogorsky - Прав си!
15.01.2014 14:46
..а, защо ги няма :) Мотли Крю, която според мен е абсолютно незаобиколима група в американския метъл и бяха много слушани и у нас.
За разлика от Аеросмит, които се сдобиха с популярност в Бг, чак в края на осемдесетте.
А, за предния пост имам сериозна забележка - Accept и Balls to the wall !!!
***************************
И АССЕРТ, и Мотли са от любимите ми групи. Не ги споменавам, защото имат албуми през`83 и `85 г. , а писах за `84 година. Няма как в близко бъдеще да не напиша нещо за тях. За Аеросмит също си прав-прослушах ги чак `90 година, а са ми любимите в целия този стил.
цитирай
4. srednogorsky - Ratt
15.01.2014 15:29
имат доста хубави неща, Кис редуват силни и слаби албуми но има какво да се чуе.
Ти май си изкарал една от най-тежките служби.
Металика чух в края на 83-та при един съсед, който ми каза, че това било Venom:) Едно парче беше намерил от някъде, но пък какво парче - the four horseman. Като го чух, ченето ми вися три дни.
цитирай
5. zabylgarite - ...
15.01.2014 16:56
До 1989 им следях албумите на Кис
после не знам точно какво са издали
въпреки,че често разглеждам дискографии на кой ли не

Тази група предполагам я знаеш:Savatage
Oпределяни като прогресив и те,но много неща им харесвах
и някъде назад в блога ги има и тях

Службата беше наистина тежка
В тежки зими,големи студове на полето и в стоманения танк на учения и стрелби
Освен службата по устав
1984 и 1985 годините на преименуването на мюсюлманите
1985 бяхме на турската граница пред сблъсъци с Турция

Оцеляхме и се уволнихме
Години след това тук не говорех за казармата
Във Варна нямаха представа какво е там.
цитирай
6. srednogorsky - kiss
15.01.2014 17:43
препоръчвам ти Revenge`92 - един от най-добрите Кисове въобще. Гръндж вълната го отнесе обаче. Carnival of souls`97 е интересен, по-твърд, малко повлиян от грънджа. После се събират оригиналния Кис но нещо албумите им са изсмукани от пръстите - даже последния още не съм го чул.
Savatage ги знам и умерено харесвам някои неща, свиреха по-хеви някъде от 89г. обърнаха на прогресив с повече балади и клавири.
Аз скатах казармата в София, служба не видях, та чак ме е срам да говоря по темата:)
цитирай
7. zabylgarite - ....
15.01.2014 17:54
Revenge го помня само като заглавие. Тази вечер ще го чуя.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: srednogorsky
Категория: Музика
Прочетен: 490521
Постинги: 42
Коментари: 152
Гласове: 156
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930